Nestavte vše o začátku, spíš využijte synergii

Jednu věc pořád nemůžu pochopit. Proč firmy mají tendenci vše dělat „in-house“. Chápu, že mají pocit, že vše dokáží lépe řídit a náklady se jim rozmělní, takže vše vypadá levnější. Ale přece svůj soukromý dům si také nechají postavit od externí firmy, protože vědí, že to zvládne líp.

Nedávno jsem zaregistroval reklam Mark and Spencer kde zmiňují, že začínají své zboží prodávat na Rohlík.cz. Pár dnů na to Tomáš Čupr napsal tweet:

Vůbec nemám potřebu řešit to, že to byl úspěch. Mohlo to dopadnout jinak a naopak se nemusela prodat ani čokoláda. Rozdíl je v tom, že náklady M&S by v tom případě byly o dost menší a tak by si mohli říct „zkusili jsme to, nevyšlo to, odepíšeme to“. Pokud by vše dělali sami, bolelo by je to víc. Částka by byla o dost věcí, propouštění lidí není zrovna věc, která vašemu PR pomůže. A především ego by nedovolilo zavřít to tak brzy.

O to víc se divím, že podobnou cestou nejde většina firem. I když Čuprovi do hlavy nevidím, myslím, že jeho cíl není udělat svůj obchod. Ze Slevomatu mu bude nejspíš jasné, že založit business na provizi je docela dobrá cesta. Proto očekávám, že kroky rohlíku budou směřovat spíš cestou Amazonu. Budou se snažit vytvořit platformu pro obchodníky a to taky dává smysl. Oni zvládnou tu náročnou část logistiky a za to si vezmou provizi.

Přesně tohle ale dává smysl. proč nenechat dělat jiné to co umí nejlíp a já si budu zase dělat nejlíp to svoje. Samozřejmě je zde vždy riziko, že pokud vyrostu pod někým, bude mne mít v hrsti. Ale to už je věcí dobrého manažera. Mít připravený náhradní plán a v případě nutnosti třeba spustit vlastní eshop. Podstatné ale bude, že na přípravu budu mít víc času a mezitím se leccos od obchodním partnerů přiučím.

Co závěrem?

Osobně přesně s tímhle bojuji. Mám strach věci dát jinam tak abych neměl vše pod naprostou kontrolou. A právě proto si musím stále připomínat analogii s domem. I když bych nějaké věci dokázal postavit sám, profík to bude mít vždy lepší. V mém domě bych pravý úhel hledal v rohu asi dost dlouho u firmy budu mít čas pohlídat si, že všechny rohy budou tak jak mají být.

 

PS: docela hezké video ze zákulisí Rohlíku – mimo jiné říká, že nejprodávanější položkou jsou banány 🙂

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *