Rozdíl mezi soukromníkem a státem poznáte nejlíp na České poště

Rozhodně nemám v plánu míchat se do politiky, ale na to jak funguje/nefunguje stát chci občas upozornit. Vyhlášení nejhorší pobočky České pošty by asi bylo nemožné. Každý by totiž hlasoval pro tu svoji. Stát zkrátka neumí dobře hospodařit a na této službě je to vidět nejlépe.

Poštovní služba není nic jiného než logistika. Jde prostě jen o to, že máte přepravit věc z jednoho místa na druhé a zajistit, že věc předáte správné osobě. A pokud už máme tohle přirovnání, proč to nepřirovnat rovnou k mistrům logistiky. Bez nadsázky si myslím, že nejlepšími v tomto oboru je Alza.cz. Jejich schopnost odbavit tak obrovské množství lidí za tak krátkou dobu je prostě obdivuhodná. Byli jste někdy na výdejně o vánocích? Tolik zákazníků a všichni své zboží dostanou skoro okamžitě. Nikdy se mi nestalo, že bych čekal déle než 10 minut. Což se o naší poště rozhodně říct nedá 🙂

Na co data, když je nepoužijete?

Mantra dnešních větších podniků jsou big data. Každý chce sbírat co nejvíc dat, ale už se na ně nikdo nikdy nepodívá. A když už se na ně podívá, tak bez nadhledu. Jenže daleko horší je, že data má a ignoruje je. Přesně tohle je Česká pošta. Přijdete tam, vyzvednete si lístek a čekáte. V ruce držíte lístek, který pak bude muset pošťák znovu opsat do systému. Pokud máte dobírku, většinou ji zaplatíte kartou a tak vše chudák pošťák přepisuje ještě do terminálu. Proč tuhle práci nenechají udělat někoho zadarmo? Všechna data už v systému jsou, proč je tedy jen nepoužít

Lidi klidně dělají i zadarmo

Většinu těchto činností by klidně udělali lidé zadarmo, tedy spíš za to, že budou rychleji pryč. Stačilo by to zautomatizovat na základě dat, které už máme.

Klient přijde na poštu a naskenuje čárový kód z lístku který měl ve schránce. Na základě toho rozhodneme co dál. Buď jej necháme jen čekat, nebo je pošleme k terminálu s kartou, kde zaplatí dobírku. Mezitím už brigádník našel naši zásilku a dal ji na přepravní pás, který je za každou přepážkou. Jakmile pošťák vyvolá naše číslo, automaticky mu systém zobrazí obrazovku s detaily a on už jde jen k pásu, odkud si vezme předchystanou zásilku.

Přirozeně to není použitelné pro malou pobočku, ale tam přece neřešíme návaly. Tam si lidé klidně chvilku počkají, protože naštvání trošku rozmělní osobnější vztah. Lidé v menší obci přece tu svoji pošťačku znají tolik let. Nehledě na to, že pravděpodobnost front je tam poněkud menší.

No řekněte sami, nebylo by to parádní?

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *